Monday, June 18, 2007

الدم عمره ما يبقى مية




كل ما كنت اسمع المثل ده أقعد أضحك وأقول مين المتخلف اللي افتكسه ... اصل ده لو الدم ممكن الواحد يفتكره مية ده يبقى عمى ألوان من العيار التقيل ... بعيداً عن إن الدم لونه أحمر فاقع والمية ملهاش لون أصلاً، لكن كان المفروض مثلاً على سبيل التصحيح (اللوني) إن الدم عمره ما يبقى عصير فراولة ... الدم عمره ما يبقى بطيخ .. كده يعني


المثل التاني برضه اللي فيه كلمة دم دي (وكأن اللي ضرب الأمثلة دي يا كان جراح يا بلطجي يا جزار في السلخانة) طبعاً على أساس إن اللون الأحمر ده قدامه ليل نهار ... الدم يحن .. وكأن الدم ده كلب بيحن لصاحبه ... البديهي إن الدم جوانا فلازم يحن ويجري جوانا غصب عن بوزه

على العموم مش ده موضوعنا ... الأمثال دي وطبعاً غيرها كتير اتقصد بيها توضيح أهمية العلاقة بين الأقارب والأخوات

دارت في دماغي كل الأفكار دي وأنا مع محمد أخويا امبارح في المستشفى


أنا وعلي قررنا نروح مع محمد المستشفى هو وماما علشان كان حيعمل عملية في صباع رجله الكبير، واللي كان طالع له فيه خراج قعد معاه فنرة طويلة أوي أقرب للسنة وكان بيحاول يا حرام بقاله فترة كبيرة أوي إنه يعالجه بنفسه عن طريق المية السخنة بملح والمسكنات والمضادات الحيوية لغاية ما قرر إن مفيش حل غير الدكتور ... وطبعاً لما الدكتور قال لازم عملية ونفتح وننضف ونخيط ... حسيت إن محمد أكيد كان مرعوب من شكشكة البنج والعمليات وجو المستشفيات ده


ولأني عارفة أخويا كويس من الناحية دي وعارفة مدى كرهه الفظيع لكل ما يتعلق بالدكاترة

حبيت أنا وعلي إننا نروح معاه ... المهم ركبنا إحنا التلاتة تاكسي من قدام الشغل (ودي ميزة إن إحنا التلاتة بنشتغل مع بعض) لغاية مستشفى المريلاند في جسر السويس ... وإحنا هناك كنت قاعد أنا وعلي على دكة خشب كده مستنيين العملية اللي المفروض ما تاخدش أكتر من نص ساعة على حسب الحالة طبعاً ... المهم إن الساعة والنص اللي محمد قضاها في العمليات جوه مع ماما (بصفتها دكتورة طبعاً والمتعهدة الرسمية لكل عملياتنا) ودكتور التجميل اللي عمل العملية

الوقت ده قضيته في استرجاع شريط حياتي مع محمد

على قد ما ساعات كتير بيبقى خنيق وعنيد وبحس إني مش طايقاه على قد ما بحبه جداً ... وماحستش بالحب ده أوي غير بعد مااتجوزت مش عارفة ليه؟؟؟

كل ما محمد يجي يبات عندي أنا وعلي بيهمني أوي إنه ياكل كويس وينام كويس ويكون مستريح آخر راحة ومنفسوش في حاجة غير إنه يبقى سعيد على عكس ما كنا في البيت لو كان رجع من الكلية وقاللي سخني بس الأكل كان ممكن أدبحه وأحس إنه عنصري وأقوله (ماتسخن لنفسك ياخويا)... الجواز فعلاً بيغير المشاعر ناحية الأهل


كنت دايماً بحس إن محمد أخويا الكبير مع إنه أصغر مني بسنتين ونص، لكن لأنه ولد كنت ببقى حاسة بالفخر وأنا ماشية معاه وكنت بحب أمشي جنبه مع إنه وكعادة أي أخ مع أخته ما بيحبش يمشي جنبي وساعات كده الواحد يحس إنه مستعر مني

محمد كان معايا في الشغل لمدة تلات سنين وده خلاني أقرب منه أكتر وأعرف شخصيته اللي بيكون عليها مع الناس برة ... بيبقى أحسن من موود البيت ألف مرة وفي نفس الوقت ساعات بيكون أسلوبه هجومي مع الناس وهو ما يقصدش بس بجد قلبه قلب خسايا ... اكتشفت كل الوقت اللي محمد جوة في العمليات ... إني بحبه أوووووي

بجد يا جماعة أنا بحب أخويا أوي (ربنا يعجل بشفاه) ويخليله صحته هو والجوندن فينجن بتاعه

حكمل كتابة عن محمد بكرة تاني إن شاء الله ... وححكي شوية حاجات جديدة كده في الخباثة، وأهي فرصة إنه مش موجود في المكتب اليومين دول وواخد أجازة يريح الجوندن فينجن فيها

وسلملي على كوبانية الصوابع الذهبية

10 comments:

marwa salah said...

ازيك يا مريومة .. يمكن أول مرة أعلق بمدونتك لانى وصلتلها من مدونة شرين .

للاسف مضطرة أبدأ بهجوم شديد على حاجة قولتيها فى البوست غلط جدا جدا جدا لكن مضطرة اهاجمك .. استحملينى.

الحاجة ياستى هى ان المية ملهاش لون .. مين اللى قال كدا يا بنتى .. دا كلام كان بيضحك علينا بيه فى المدرسة لكن الواقع بيقول غير كدا الا لو حددتى المية المعدنية لان هى تقريبا اللى ملهاش لون.

ثانيا: الف سلامة على محمد وشفاه الله وعفاه، محمد صاحب أجمد افيهات فى الموقع وما شاء الله عليه طيب وجدع أوى.

ثالثا: ربنا يخليكم لبعض يارب وميفرقش بينكم أبدا.

Anonymous said...

ربنا يخليكوا لبعض..وربنا يشفيه
بس اية حكاية ييجي يبات عندكو دي، هو ما صدق انك اتجوزتي ولا إية؟؟؟
طبعا أكل ونوم وكله ببلاش..
ع العموم ما نقدرش نقول إلا ربنا يخلي بيتك دايما بالخير مليان....ويجعله عامر.

Anonymous said...

ازيك يامريومة، حلو اوى اسم البلوج ده يفتح النفس للكتابة بس يارب يكون مطبخ البيت عامر كده، وعلى فكرة انا غالبا باخد آخر زتونة بتبقى مع زوجك العزيز فى علبة الفطار يا هانم.

بس الاول .. كنت بادور على البلوج بتاعك عشان مانتحوجش لبلوج شيرين واقولك اوعى تزعلى يا عبييطة وادخلى كملى عندها بس كمان بقى انتى لازم موضوع جوازك ده يسحب من رصيد صورتك الذهنيو لان بجد انتوا ما شاء الله شكلمك مع بعض على قد ما هو بسيط ومش غاويين لفت نظر لكن حاجة تفرح ربنا يرزقكم بكل حاجة حلوة.

اما بقى .. بقى الاخ الرفيق فبجد فبجد مش عارفة اقول ايه ، هو فعلا زى ما بتقولى عليه افتكرت مروة كنت ماشية مع شيرين وقلتلها تصورى انى من اكتر الناس اللى بافتقده لما بيبقى مش موجود هو محمد، وباقول طبعا تصورى على اساس انه حاجة غير منطقية لكن هى دى الحقيقة

انه برغم انى اول معرفتى به كان رخم وغتيت ووش كده لكن طلع دواهى

لكن للمعرفة للجميع .. انا كلمته امبارح اقوله الف سلامة بس كان غريب خالص ومش باجمع والواحد شك هو عمل عملية فين بالضبط ليكون صابه اللى صاب اللمبى

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

أول مرة أعلق تقريبا يا مريم .
بس فعلا محمد من الناس الطيبة أوي وجميل أوي وفعلا قلبه قلب خساية .

بجد انا مفتقد وجوده في المكتب ودخلته عليا علشان يشم عندنا هوا ساقع شويه .

محمد عد فأنت الامل وعمرنا ما حبنا ليك هيقل بعد صباعك كا تعور :)

الف سلامة يا ابو الاداهيم

ام مليكة said...

هههههههههههههه بجد يا مريم موتيني من الضحك يانهار ابيض بتحكي بشكل رهيب
اما محمد بقى فالف سلامة عليه بجد زعلت قوي عليك ربنا يوقمه بالسلامه يارب ويرجع له صحته وصحة الفيجر بتاعة بالسلامه ويرجعه للمكتب اصل الواحد حاسس كده ان فيه حاجة كبيرة ناقصاه والله بجد
محمد فعلا شخص مختلف عن الناس التانية طيب قوي وكمان مريم قايلة الحقيقة في كل حاجة عنه
فكرتيني يامريم باخويا نفس المشاعر لما بييجي عندي البيت بيبقى عندي نفس المشاعر دي مع اننا قبل الجواز كنا بنتخانق كل يوم تقريبا

Иεşċąfě &иεmö said...

يا رب يخليكم لبعض يا مريم و ربنا يشفي محمد و يئومه بالسلامة و علي فكرة ده شعورنا كلنا أنا بحس بنفس الأحاسيس مع اخويا الصغير هو علي فكرة اصغر من ب3.5 بس هو الكبير يله ربنا ما يحرمش حد من أخواته يا رب

علي عبد المنعم said...

الدم عمره ما يبقى مية.. ممكن يبقى فانتا تفاح لتر محمول

Anonymous said...

مريم ومحمد المعتصم اتنين من زمن الزنبقة الجميلة ياااااسلام والله تاثرت كثيرا بمرض محمد اللي اتضح انه ولا حول ولا قوة الابالله بسيط وان شاءالله يرجع تاني لمكانه في القلب المكان الوسطاني من القلب عند تقاطع البطين بالاذين المهم بعد ما يرجع محمد ومعاه قلبه الخاسية هيفضل معاه حبه الكبير اللي معيشني فيه ام ...ولا بلاش
عبدالله الطحاوي

MariumaZ said...

أي خدمة يا أستاذ عبد الله ...
بكرة محمد يرجع وأنا اعدي كل يوم وخدماتنا تغرقك

Anonymous said...

Hello fans these words is realy nice but not nice enough ...((CIPHER)) he3 he3