Sunday, June 24, 2007

!!كل حاجة جديدة ..... صعبة في أولها


كل حاجة جديدة ... صعبة في أولها

دي الجملة اللي قالتهالي ماما من كام يوم وأنا عندها في الرحاب قبل ما ننام

على العموم الجملة دي جت في وقتها ومناسبتها وخلتني أفكر في كل حاجة جديدة إزاي بتكون صعبة وقاسية أوي وبعدين نتعود عليها

ماما قالت لي كده علشان بقالي فترة كبيرة أعصابي تعبانة وبعيط على طول من كثرة التغيرات اللي طرأت على حياتي مرة واحدة وبدون أي مقدمات، أو بمعني أصح كان في مقدمات بس أنا اللي كنت بتغاضى عنها وأقول كل حاجة بحبها ومتعودة عليها حتفضل زي ما هي

لكن بما إن دوام الحال من المحال، فكان لازم بعد فترة الخطوبة وكتب الكتاب الطويلة اللي قضيتها ... اتجوز وكان لازم بعد ما ينتهي عقد إيجار شقة ماما وبابا بتاعة الرحاب، ولأنهم أخدوا شقة جديدة أبعد في مدينة العبور، كان لازم يعزلوا

وبعد ما قعدت أشتغل في عشرينات بدون تعيين أو حتى مرتب وفلوس محترمة ومستقبل واضح ... كان لازم امشي حتى لو رحت اشتغل حاجة مابحبهاش

كل التغييرات دي وإن كانت متوقعة في يوم من الأيام إلا إني كنت دايماً شايفاها بعيدة وعايشة اللحظة الحلوة بكل المتعة اللي فيها

المسئولية في بيتنا أنا وعلي صعبة، بس أنا بحاول، فعلاً بحاول أعمل اللي ربنا يقدرني عليه وزيادة، بس مش متخيلة إني في يوم من الأيام ممكن أكون زي ماما عندي أولاد وبشتغل وشايلة مسئولية كل حاجة على دماغي... بجد شيء صعب جداً ومش عايزة أفكر فيه، خلي كل حاجة بمراحلها أحسن أكيد في مراحل كتير حعدي خلالها علشان أوصل للوضع ده

ساعات بفتكر قد إيه الجزمة الجديدة بتكون متعبة أوي وكتير بتوجع الرجل وبتعورها، بس في الآخر بناخد عليها لدرجة إننا ما بنقدرش نلبس واحد تانية بسهولة وهكذا ... هي دي سنة الحياة

أنا عارفة إن كل مشكلتي هي الارتباط ... الارتباط الزيادة عن اللزوم
بارتبط بالمكان جداً بكل ما بيمثله ليا من ذكريات وأيام بفتكرها بتفاصيلها وحذافيرها وعلشان كده بعد ما اتجوزت ازداد تعلقي ببيت اهلي في الرحاب وحاسة بجزء من روحي حيروح من البيت ده لما اهلي يعزلوا الأسبوع الجاي ... مرحلة في حياتي وعدت ... إحساسي إني كبرت ... وعلى رأي ماما كل ما الواحد يكبر كل ما تكبر مسئوليته


نفس الحكاية الجواز ... كانت حلوة أوي فترة كتب الكتاب ... خروج وفسح وسهر ومفيش مشاكل ... لغاية ما اتجوزت... فجأة حسيت إن في رجل وبيت أنا مسئولة عنهم قدام ربنا وقدام نفسي ... ولازم أكون جديرة بالمهمة والمسئولية دي

أما الشغل ده فحكاية تانية خااااااااااااااااالص ... فعلاً نفسي أقعد في البيت ... بس مش زي الستات اللي ما وراهمش حاجة غير الغسيل والطبيخ ... نفسي أكتب من البيت وأخلص مسئوليات العمل وأنا قاعدة في حجرة معيشة داخلها الشمس وجنبي أكلي وحمامي وحاجتي ... أبقى حرة نفسي ومحدش يتحكم فيا ويقولي تاخدي كام وتيجي الساعة كام ويكون كمان له الحق يتنطط عليا علشان مشغلني عنده

كل الحاجات دي جديدة وكلها صعبة ... بس ربنا يقدرني وأتغلب عليها ... ربنا يقدرني وأحقق اللي نفسي فيه في حياتي وآخرتي

ربنا ما يحرمني أبداً من كل الأشخاص والأماكن اللي ارتبطت بيها في حياتي، ويبعد عني الأحزان .... ويجعللي في كل شيء جديد سعادة ورضا ... آمييييين

7 comments:

مُصْعَب إِبْرَاهِيم said...

ربنا يسامحك يا مريم، قلبتي عليا مواجع كتير

بس طنط معاها حق
كل شئ صعب في أوله

ام مليكة said...

مممممممممممممم
انت جبتي من الاخر كل المشاعر دي مشتركة بالظبط يا مريم بجد كل حاجة الاحساس بالمسئولية هو اكثر شيء مقلق في الفترة الل يااحنا عايشين فيها دلوقتي لانها مرحلة اختبار قدرات وكمان وضع اساسات بس ايه الجو ده هو كل البنات نفسهم يقعدوا في البيت ده نفس اللي انا بافكر فيه من فترة بس برضه مش متخيلة نفسي باطبخ وامسح وارغي في التليفون وبس
ربنا يهديكي ويرضيكي ويسعدك ويهون عليكي كل الصعاب

الحلم العربي said...

كل البنات بتفكر كده تقريبا
أنا كمان و لو انى لسة ما اتشغلتش زيك و لا اتجوزتو لا حتى اتخطبت ...إلا انى بجد مش قادرة نفسي اشتغل في البيت جدا ...نفسي اعمل حاجة مفيدة و كويسة لكن بحريتى مش أكون زي موظفين الحكومة مرتبطة بمواعيد و حاسة انى بشتغل عند حد...

ربنا يوفقك و تقدري تعمل كل اللى نفسك فيه
بس أهم حاجة بيتك .....ده الأولوية في حياتك
و طبعا مش محتاجة اقولك كلام طنط صح و ان الحاجة في أولها بتكون غريبة و صعبة علينا لكن بعد كده الدنيا بتكون أحسن
بالتوفيق
تحياتي

Anonymous said...

الروق الجااااااااااااااااااااااااااز

مشكلتنا فعلا في التعود على الحاجات اي حاجات زي البيت والشغل والشارع والاماكن اللي بنروحها دايما والمصيف كل حاجة. بس ليه يا مستكة الزعل ده كله اكيد بعد فترة ح تتعودي على كل حاجة جديدة في حياتك وبعد كام سنة تقعدي مع نفسك وتفتكري الايام دي..
انا عن نفسي دايما بفتكر ايام ابتدائي والاعدادية ويوم النتيجة في ثانوي وأيام الجامعة وتصوير الورق والمحاضرات وريحة ورق التصوير الجاز.. بالذمة في ريجة ابشع من كدة، بس دلوقتي بشتاق لريجة الورق الجاز من عند تاحة والسقا.

تركي

علي عبد المنعم said...

My Dear Wife, I dedicate to you these words, from a song called: (turn turn turn) by the Byrds, it says:

To everything - turn, turn, turn
There is a season - turn, turn, turn
And a time for every purpose under heaven

A time to be born, a time to die
A time to plant, a time to reap
A time to kill, a time to heal
A time to laugh, a time to weep

To everything - turn, turn, turn
There is a season - turn, turn, turn
And a time for every purpose under heaven

A time to build up, a time to break down
A time to dance, a time to mourn
A time to cast away stones
A time to gather stones together

To everything - turn, turn, turn
There is a season - turn, turn, turn
And a time for every purpose under heaven

A time of war, a time of peace
A time of love, a time of hate
A time you may embrace
A time to refrain from embracing

To everything - turn, turn, turn
There is a season - turn, turn, turn
And a time for every purpose under heaven

A time to gain, a time to lose
A time to rend, a time to sew
A time to love, a time to hate
A time of peace, I swear it's not too late!

MariumaZ said...

واضح يا علي انك متأثر جداً بفيلمك المفضل
Forrest Gump
أنا فعلاً بحب الأغنية دي جداً ... بس اللي حاسة بيه أكتر من مجرد أغنية ... ساعات بحس إن الفلوس هي السبب، الواحد بيكون مجبر على حاجات كتير في حالتين اتنين نقص الفلوس والمرض ودي من أقوى الإبتلاءات اللي ربنا أعطاها لنا كاختبار في الدنيا
فأنا بعتبر إن حالة اللا استقرار دي عامة ابتلاء... كل الأشياء الجديدة المتعبة ليست إلا ابتلاءات
على العموم الأغنية جامدة أوووووي وفعلاً كلماتها معبرة بس برضه
الإحساس اللي جوايا مر أوي ... مؤلم جداً

Great wishes said...

مش عارفه هتصدقى ولا لا لو قلتلك انك شبهى فى حاجات كتيييييييييييييير ...انا اول مره ادخل عندك .. و تقريبا ده رابع او خامس بوست اقراهم ورا بعض .. اما صورتى بيتكم القديم قولت مين اللى بتعلق بالاماكن زيى ده ؟؟ لما كتبتى عن اخوكى و قد ايه بتحبى على طول شفت اخويا قدامى لانه اكتر حد بحبه بعد بابا .. ولا لما اكلمتى على امنيتك فى انك تشتغلى من البيت قلت انا اهوه و الله لسه بقول لبابا النهارده نفسى اقعد فى البيت بس من غير ما ازهق يبقى فى حاجه اعملها
يالله انا هتمنالك الخير دلوقتى - على راى انغام - و اروح اكمل تقليب فى مدونتك اللى هى صورة منى تقريبا ...تمام ..اراكى على خير