Thursday, January 17, 2008

خضار سوتيه مشكل بالذرة الحلوة


بصراحة ومن أولها كده ... الوصفة دي أنا ما اخترعتهاش ولا حاجة، مرات خالي كانت بتعملها في العزومات ودقتها وعجبتني أوي ... وبعدين فكرة الحلو على الحادق بنسب معينة طبعاً بيكون طعمه وهمي (Sweet and Sour) ... المهم إني جربت أعملها في مطبخي ونجحت الحمد لله .. وعلشان كده قلت أشارككم فيها .. جربوا تعملوها وادعولي

(هذا الصنف يكفي 4 أشخاص)

(المقادير)

كوسة مقشرة ومغسولة ومقطعة شرائح
جزر مقشر ومغسول ومقطع شرائح
بسلة (ربع كيلو أو نصف كيلو) حسب الرغبة
فاصوليا طويلة مقطوع أطرافها فقط ومغسولة جيداً (ربع كيلو أو نصف كيلو)

خمس حبات بطاطس كبيرة يتم تقشيرها، غسلها، وتقطيعها قطع صغيرة
علبة مشروم صغيرة أو متوسطة (Mushroom)
علبة ذرة حلوة صغيرة (Sweet Corn)
ملح
فلفل أسود مطحون

(الأدوات المستخدمة)

سكين حاد لتقطيع الخضروات
مقشرة / قشارة
ملعقة كبيرة للتقليب
حلة ستانليس ستيل كبيرة
فتاحة علب

(الطريقة)

توضع جميع الخضروات في الحلة الستانليس

يضاف المشروم بعد أن يصفى من ماءه الموجود بالعلبة

يتم وضع كوب واحد كبير من الماء ثم تغطى الحلة جيداً وتترك على نار عالية حتى يغلي الماء ويتكثف البخار

يتم زيادة نصف كوب كبير ماء مغلي على الخضروات وإغلاق الحلة ثم الانتظار حتى يتبخر جميع الماء الموجود بالداخل بدون أن تكون الخضروات مهرية وذلك على نار هادئة

تصفى جميع الخضروات جيداً من أي بقايا ماء ثم يرش الملح والفلفل الأسود حسب الرغبة ويقلب

تضاف أخيراً الذرة الحلوة بعد تصفيتها من الماء الموجود بالعلبة ويقلب المزيج كله مرة أخرى

توضع الخضروات في طبق كبير للتقديم ... وبالهنا والشفا
جربوا الوصفة وابعتوا لي تعليقاتكم

5 comments:

MariumaZ said...

يا جماعة أنا كاتبة الوصفة دي بناءاً على طلب الكثيرين من أصدقائي وللناس اللي بيعملوا ريجيم ممكن يشيلو الذرة ويحطوا باقي المكونات
أرجو كتابة أي تعليقات وتجربة الوصفة دي والتعليق عليها .. ده زائد إن ممكن تبعتولي طريقة عمل أي حاجة بتعرفوا تعملوها علشان أنشرها أو طلب حاجة نفسكوا تعملوها وأنا ممكن أقدمها
وشكراً

مُصْعَب إِبْرَاهِيم said...

الوصفة شكلها لذيذة.. وفكرة السلسلة تحفة
أنا بس عندي رجاء الجداوي.. قصدي رجاء خاص

الشباب المقاطيع اللي زيي وزي إخواتي وناس أصحابي ممكن تخصصيلهم ركن في سلسة الشيف مريم علشان يعملوا حاجات بتتعمل بسرعة تشبع؟!!

مصعب
مندوب جمعية أفواه وملوخية
علشان الأرانب خلصت

MariumaZ said...

أشكر ردك يا مصعب وأوعدك وأوعد أخواتك وكل الشباب اللي مالوش في المطبخ زي حالاتك بس جعان ونفسه يشبع إني ألبي رغباتكم بإذن الله وده حيكون من خلال الصنف اللي جاي
وما تقلقش .. ليك عزومة عندي أنا وعلي علشان تجرب بنفسك إن شاء الله

حنة said...

يا مريم البلوج بتاعك حلو قوي وفكرة وصفات الطبخ دي وصفة تحفة ... وهاجرب السوتيه بتاعك ... بس كمان خشي في الجامد بقى .. مقلوبة مثلا ..ز اسماك.. طواجن حاجات كده

MariumaZ said...

ميرسي أوي يا حنان
وأنا فعلاً مبسوطة إنه عجبك ... وما تقلقيش التقيل جاي في السكة
على فكرة أنا شوفت بلوجك وعاجبني جداً إسمه ومحتواه... وحتلقيني ضايفاه عندي في البلوجز المفضلة اللي بتابعها دايماً